111. Vähintään viisi reaalista neliömetriä virtuaalitodellisuudelle

by 13.07 0 kommenttia
Tämä on iso harppaus! Siltä tuntui heti, kun syksyllä pääsin kokeilemaan HTC Viveä ensi kertaa. Järisyttävä kokemus – kuin graafinen käyttöliittymä 80-luvulla, kuin kiinteän ADSL-yhteyden tulo 90-luvulla tai kuin SecondLifen virtuaalimaailma 2000-luvulla.

Tervetuloa VR eli virtuaalitodellisuus! Sinua on protoiltu jo vuosikymmenet, mutta kuluttajien tietoisuutta et ole ennen kolkutellut. Nyt sitten – sittenkin – olet täällä.

VR tarjoaa rannattomat mahdollisuudet myös opetukseen ja oppimiseen. Ammatillisessa koulutuksessa kehollisuus, tekeminen ja lihasmuisti ovat tärkeitä. Erilaiset simulaattori- ja virtuaalimaailmatoteutukset ovat koittaneet vapauttaa kuvaruudun kurkistusreikään pakotettuja oppimisympäristöjä jo pitkään. VR (ja seuraavaksi AR) voi vihdoinkin vapauttaa digioppijan liikkumaan ja toimimaan myös digiympäristöissä.

*   *   *


Tori.fi:ssä oli viikonloppuna myynnissä kaksi vähän käytettyä HTC Viveä. Niinpä löysin itselleni setin 650 eurolla.

Syksyllä ensimmäistä kertaa HTC Viveä kokeillessa kuulin, että setin virittely ei välttämättä ole kovin helppoa ja yksinkertaista. Näinköhän Macci-humanisti onnistuisi tehtävässä?

Eipä sitten olisi voinut juuri helpompaa olla. Lyhyt ja ytimekäs ohjelappunen, jota selkeä nettiohjeistus tuki. Vähän kuin Ikean huonekaluja kokoaisi. Rohkaisevaa – innostuksen liekki sen kuin kasvoi!

Kun sitten pääsin leikkimään visiiri päässä ja ohjaimet käsissä, myös itse VR-tutoriaali eli setin toimintaan tutustuminen oli tehty oivallisesti. Loppuun asti mietitty tuote siis. Suosittelen!

HTC Vivelle on kaksi asetusta: paikallaan pysyvä pelaaja tai tilassa liikkuva. Kun valitset jälkimmäisen, vähimmäisvaatimus tilalle on 2 x 1,5 metrin suorakulmainen alue. Itse taisin saada raivattua 2,2 x 1,8 metriä. Se on turhan vähän simulaatioihin ja peleihin, joissa toimitaan ympäristössä.

Esimerkiksi Stanford Universityn simulaatiossa pääset tutkijana merenpohjaan seuraamaan miten hiilipäästöt vaikuttavat meren happamoitumiseen. Seurauksia voi tutkia itse.

Happamoitumissimulaatio kysyy aluksi onko käytettävissä oleva tila iso vai pieni. Vastasin, että pieni. Siltikin jouduin haromaan määritellyn VR-pelitilan ulkopuolelle. Lohikäärmepuumme lehdet kahisivat ja heiluivat, kun kurottelin ohjaimilla virtuaalimerenpohjan merkkilippuja.


Syksyllä Reaktorissa kokeillessani Tilt Brush tuntui todella koukuttavalta virtuaali-kuvanveistolta. Myös sen osalta huomasin nyt kotona, ettei tila riitä. Veistoksista tulee helposti sen verran massiivisia, että pienessä tilassa on vaikea katsella niitä eri puolilta.

Ensikokemukseni VR:stä lyhyesti:
  • Tila-antureihin ja käsiohjaimiin perustuva HTC Vive on ihan eri luokan kokemus kuin esimerkiksi Samsung Gear VR
  • Kannattaa ehdottomasti hankkia HTC Vive (tai mahdollisesti Oculus Rift), jos on tilaa missä liikkua
  • Kun hankit HTC Viven, raivaa vähintään 5 m2 touhutilaa


Esko Lius

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti